Blog

Google BERT: alles wat je wilt weten over deze enorme update

02 juni 2020 • 6 min leestijd
Google BERT | Het Content Team

Google BERT is een wijziging in het algoritme van Google. Of het impact heeft op jouw website? Jazeker. In het bijzonder als je druk in de weer bent met SEO. Deze update is de grootste die gedaan is in de afgelopen vijf jaar en neemt websites nog scherper onder de loep. Benieuwd hoe je vrienden wordt met Bert? Wij delen onze geheimen met je.

Wie is BERT?

B.E.R.T. staat voor Bidirectional Encoder Representations From Transformers. Dat houdt in dat Google de content die je op je website zet ‘menselijker’ gaat beoordelen. Google BERT is beter in staat de context te begrijpen en verbanden te leggen. Het doel? Meer gebruiksgemak in de zoekmachine

Wanneer je SEO content gaat schrijven is het belangrijk om rekening te houden met Google BERT. We delen graag een paar tips met je.

1. Start met een duidelijke websitestructuur

Een goede websitestructuur was al ontzettend belangrijk. Maar doordat Google de context van je website nu beter gaat scannen, is het nog belangrijker een duidelijke structuur neer te zetten. Hiermee geef je Google meer informatie over je website en waarvoor die bedoeld is.

2. FAQ’s zijn van groot belang voor Google BERT

Unieke content is onmisbaar. Er is zo veel informatie beschikbaar op het internet, welke toegevoegde waarde lever jij? Genereer specifieke content en geef antwoord op vragen van je doelgroep. Een FAQ, Frequently Asked Questions, speelt hierin een grote rol. Dat geldt niet alleen voor je positie in Google, ook voor het vertrouwen van je doelgroep.

3. Maak je content voice search proof

Voice search wordt groter en groter. Waar we voorheen gebruikmaakten van korte zoekwoorden zoals ‘goedkope blender’ in Google, vragen we nu gewoon aan Siri waar we die blender kunnen kopen. We zeggen dan alleen niet ‘Siri, goedkope blender’, nee we zeggen ‘Siri, waar kan ik een goedkope blender kopen’. Begrijp je het principe? Leg de focus op lange zoekwoorden en maak jouw content voice search proof.

4. Ga aan de slag met interne link building

Het doorvoeren van interne links zijn van belang in je teksten. Google BERT beoordeelt je website hiermee als relevant, wat gunstig is voor je vindbaarheid in de zoekmachine. Wanneer je gebruik maakt van externe links zorg er dan wel op dat je met betrouwbare bronnen werkt.

Wil je meer weten over Google BERT?

Dan helpen we je graag! Bijvoorbeeld bij het ontwikkelen van kwalitatief, beresterke content voor op je website. Neem gerust contact met ons op.

Mark
Digital Content Strategist

Neem volledig vrijblijvend
contact met ons op