Blog

Optimaliseer content marketing, focus op je doelgroep (dé truc)

25 februari 2021 • 6 min leestijd
Content Marketing | Het Content Team

Kom bovenaan in de zoekmachines, laat je merk groeien én haal klanten binnen. Hoe? Optimale content marketing en focus op je doelgroep. Oftewel, kwalitatieve content die is gericht op de fase waarin jouw potentiële klant zich bevindt. Klaar om je customer journey onder de loep te nemen en knettergoeie content te maken? Wij verklappen je ons geheim. De rest is aan jou.

De funnel: van prospect naar klant

Of je nu gaat voor het oude vertrouwde AIDA model, kiest voor het See, Think, Do, Care principe of juist goed gaat op Inbound Marketing… De basis is hetzelfde, een funnel. Je leidt een prospect door de funnel en zorgt dat hij of zij uiteindelijk klant wordt. Content marketing van groot naar klein. Van prospect naar klant.

Customer Journey | Het Content Team

Content marketing en de customer journey

Afhankelijk van waar de prospect zich bevindt in de customer journey is content nodig. Je kunt je voorstellen dat iemand die in de oriënterende fase is opzoek is naar andere informatie dan iemand die al precies weet wat ‘ie aan gaat schaffen.

Fase 1: Attract – See

Kwalitatieve content is key om de aandacht van je doelgroep te trekken. Buyer persona’s helpen je bij het creëren van content die waarde toevoegt, vragen beantwoordt en pijnpunten wegneemt. Resultaat? Je hoeft niet opzoek naar je kopers, zij vinden jou!

  • Ontdek de juiste zoekwoorden
  • Schrijf een blog
  • Deel je item via social media

Fase 2: Convert – Think

Het is aan jou om te zorgen dat de bezoekers zich aan je willen voorstellen. Maar voor wat, hoort wat. In ruil daarvoor deel jij jouw kennis en expertise met de wereld. De uitkomst is het binnenhalen van een kwalitatieve lead die hard op weg is klant te worden. Start met het maken van een landingspagina met daarop een formulier. Via deze weg kunnen mensen content downloaden.

  • Maak een interessante infographic
  • Probeer een inschrijving voor een webinar of training binnen te halen
  • Neem een ‘how to’ video op

Fase 3: Close – Do

Ondersteun sales in het sluiten van de deal door processen in te richten die aansluiten bij de doelen en uitdagingen van jouw toekomstige klant. Met de verworven inzichten bied jij middelen aan die volledig zijn afgestemd op de wensen van de klant.

  • Voorzie mensen van een e-book (bijvoorbeeld na een training)
  • Verstuur per mail een whitepaper (als opvolging op je infographic)
  • Start een Q&A ‘room’ via de Clubhouse app

Fase 4: Delight – Care

Relevant zijn en relevant blijven. Het uiteindelijke doel is een langdurige relatie met een klant die niet alleen gelukkig is met jouw product of dienst, maar ambassadeur wordt van je bedrijf. Zo speel je ook in de toekomst een rol van betekenis. Nieuwe bezoekers, leads en klanten vinden moeiteloos hun weg naar jou. De cirkel is rond: het ‘closed loop’ principe.

  • Organiseer een (online evenement)
  • Deel slimme content op je website
  • Vergeet niet af en toe te mailen

Content marketing speciaal voor je doelgroep

Het bepalen van content die past bij de doelgroep hoeft niet ingewikkeld te zijn. Ga in de schoenen van je doelgroep staan en probeer je voor te stellen wat zij interessant vinden. Stel jezelf de vragen: ’Wat heb ik hieraan?’ en ’Waarom zou ik hier tijd aan besteden?’.

Leg het antwoord op de vragen naast je product of dienst. Op basis daarvan bepaal je content. Blogs, social media posts, e-books, podcasts, whitepapers, infographics, video’s… De mogelijkheden zijn eindeloos. Zo lang je maar vernieuwend en uniek bent. Oh enne, don’t forget to show some balls. Content hoeft niet altijd keurig binnen de lijntjes te zijn.

Extra hulp nodig bij content marketing?

Geen probleem. We helpen je bij het opzetten van een customer journey, strategie, optimaliseren én maken van gave content.

Manon
Content Marketing Specialist

Neem volledig vrijblijvend
contact met ons op