Blog

Social media trends van nu [5 stuks]

22 juli 2020 • 7 min leestijd
Social media trends | Het Content Team

We brengen tegenwoordig veel tijd door op social media. Even het verhaal van die vriend bekijken, snel een fotootje liken van je collega. Het is dagelijkse kost. En juist daarom is het logisch dat bedrijven social media kanalen inzetten om hun doelgroep te bereiken. In dit artikel ontdek je de belangrijkste social media trends van nu.

Social media trends 2020

In 2020 draait het om creatieve content. Originele visuals en bijzondere verhalen. Durf risico te nemen en verras je doelgroep. Alleen dan steek jij met kop en schouders boven de rest uit.

1. Creatieve content

De afgelopen jaren draaide het vooral om publiceren. Meer, meer en nog meer content delen op je kanalen. De social media trends nu laten zien dat creatieve content een veel positiever effect heeft. We leven in een wereld met ontzettend veel soorten content. Het wordt dus lastig om je doelgroep te blijven triggeren en hun aandacht vast te houden. De enige mogelijkheid om je te onderscheiden van anderen is om uniek te zijn in je uitdingen. Durf en doe!

2. Het belang van videomarketing

De verwachting is dat in 2022 van alle online content ruim 80% uit video bestaat. En da’s mooi, want videomarketing is de perfecte manier om jouw naamsbekendheid te vergroten en je doelgroep te bereiken. Of je nu een korte animatie of grote bedrijfsvideo maakt het is een enorme lead trekker. Oh en wist je dat 60% van de kijkers drie dagen na het kijken van een video nog steeds weet waar deze over gingGrijp je kans.

3. De groei van influencer marketing

Influencer marketing is al een hele tijd hot topic. In 2020 zien we een flinke toename van campagnes met micro-influencers. Veel merken kiezen hiervoor omdat ze authentieker overkomen en een hoge betrokkenheid onder hun volgers genereren. Daarnaast zijn ze natuurlijk goedkoper dan macro-influencers. Van plan om deze social media trend in te zetten voor jouw bedrijf? Let er dan goed op dat de influencer de waarden van jouw bedrijf uitstraalt. Maak de juiste afspraken en profiteer van influencer marketing.

4. Populariteit van tijdelijke content

De volgende social media trend draait volledig om snelle, tijdelijke content. We hebben het over het fenomeen ephemeral content. Oftewel: content die na een korte periode verdwijnt. Denk aan Instagram Stories en Snapchat.

Tijdelijke content werkt als een trein, ook voor bedrijven. Laat je doelgroep kennismaken met de mensen achter je merk of geef sneak peeks van nieuwe producten. Ephemeral content hoeft niet perfect te zijn. Het is juist ongepolijst en rauw. Het menselijke aspect voorop. Dus vraag eens of een collega zijn werkweek in verhalen vast wil leggen op de Instagram bedrijfspagina. Moet jij eens opletten hoeveel sollicitanten er binnenstromen.

5. Likes worden minder waard

Waar voorheen gevochten werd om de meeste likes, weten we nu dat het aantal likes geen goede graadmeter is voor de ROI van social media. Het draait om de interactie van het bedrijf met de doelgroep. Totale engagement oftewel betrokkenheid. Houd dit in je achterhoofd tijdens het maken van content. Wat heeft mijn doelgroep nodig en hoe helpt mijn merk daarbij? You can do it!

Word jij ook zo enthousiast van deze social media trends?

Wij ook! Dus heb je hulp nodig… bijvoorbeeld van het opzetten van je social kanalen, het creëren van knettergoeie content, het opzetten en bedenken van een social media strategie of een andere opdracht omtrent social? Laat het ons weten!

Neem volledig vrijblijvend
contact met ons op